Noves regles sobre el frau fiscal o antifrau: Com afecten els autònoms i pimes?

Després de l’aprovació de la Llei de Lluita contra el Frau Fiscal el passat 30 de juny, les noves regles en la lluita contra aquest entren en vigor des de l’11 d’octubre de 2021. En aquest article amb contingut actualitzat, descobrim com afectaran els autònoms i pimes del nostre país.

La Llei 11/2021 transposa una directiva comunitària contra el frau fiscal.
Algunes de les novetats més importants afecten la Llei General Tributària.
La Llei 11/2021 porta un ampli conjunt de novetats en la lluita contra el frau fiscal. Un bon número d’elles està relacionat amb operacions complexes amb ramificacions internacionals. Aquestes no solen ser habituals en la pràctica quotidiana de pimes i autònoms, fins i tot quan estan abordant processos d’internacionalització.

No obstant això, la llei contra el frau fiscal també incorpora altres reformes de major impacte per a pimes i autònoms. Després de la seva aprovació, les mateixes entren en vigor des del dilluns 11 d’octubre de 2021.

Les més importants afecten la Llei General Tributària. Amb elles, s’estableixen les bases d’un cert gir en la lluita contra el frau. No obstant això, bastantes mesures són, en realitat, aclariments en la llei de criteris jurisprudencials o administratius. Vegem quines són les claus de major impacte per als autònoms i pimes.

NOVETAT LEGAL! Tens dubtes sobre com afecta la llei antifrau o contra el frau fiscal al programari de la teva empresa? Consulta el resum de la Llei 11/2021, de 30 de juny, elaborat pel Legal *Team de *Sage. Dóna un cop d’ull en aquest enllaç.
Pagaments en efectiu
En operacions en les quals una de les parts sigui un empresari o professional, el límit per a pagar en efectiu passa de 2.500 a 1.000 euros. Aquest límit s’aplica a tots els pagaments des de l’11 de juliol encara que l’operació hagi estat concertada amb anterioritat.

Recàrrecs per declaració extemporània
El nou sistema de recàrrecs funcionarà de la següent manera:

Un altre 1% per cent addicional per cada mes complet de retard respecte del termini establert per a la presentació i ingrés.
Si la presentació s’efectua transcorreguts 12 mesos des del terme del termini establert per a la presentació, el recàrrec serà del 15 per cent. Llavors, començarà la meritació de l’interès de demora.
No s’exigirà, baix determinades condicions, recàrrec per declaració extemporània quan aquesta es basi en una regularització administrativa prèvia. Ens han liquidat d’una determinada forma en un supòsit semblant i, a continuació, podem presentar una declaració extemporània sense recàrrec.
Els nous recàrrecs es podran aplicar a recàrrecs exigits amb anterioritat a l’11 de juliol de 2021 (data d’entrada en vigor de la llei). Es farà quan resulti més favorable per a l’obligat tributari i el recàrrec no hagi adquirit fermesa.
Els recàrrecs per declaració extemporània passen a créixer un 1% per cada mes de retard durant el primer any.

Reducció de sancions
Arriben les següents novetats a la reducció de sancions:

La reducció prevista per a les actes amb acord passa del 50 al 65 per cent.
La reducció per ràpid pagament sense interposició de recurs o reclamació contra la liquidació o sanció passa d’un 25 al 40 per cent.
Aquestes noves condicions de reducció de sancions podran aplicar-se a unes certes sancions acordades abans de l’entrada en vigor de la reforma. Per exemple, podrà aplicar-se a aquelles que no hagin estat recorregudes i no hagin adquirit fermesa.
Condicions de programes de comptabilitat, facturació o gestió
Els productors, comercialitzadors i usuaris de programes informàtics o electrònics comptables, de facturació o de gestió han de garantir:

La integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat dels registres.
Que no hi hagi interpolacions, omissions o alteracions de les quals no quedi la deguda anotació en els sistemes mateixos.
La nova llei obliga a emprar solucions de gestió que mantinguin uns estàndards alineats amb la lluita contra el frau.

Interessos de demora
Si hem obtingut una devolució improcedent, podem realitzar una regularització voluntària. En aquest cas, serà compatible el recàrrec per declaració extemporània amb l’aplicació de l’interès de demora.

Iniciació del procediment sancionador
S’amplia de tres a sis mesos el termini per a començar un procediment sancionador derivat d’un de verificació de dades, comprovació o inspecció.

*Sage
Els autònoms i pimes necessiten solucions de gestió que els facilitin una transició còmoda cap a procediments més exigents en la lluita contra el frau.

Període executiu
Sobre l’inici del període executiu, hi ha dues novetats per als autònoms i pimes.:

S’aclareix que la declaració de concurs no afectarà els terminis del període voluntari.
No podrà retardar-se l’inici del període executiu amb successives peticions reiteradament rebutjades. Si hem demanat un ajornament, fraccionament, suspensió, pagament en espècie o compensació i ens ho han denegat, una nova petició no impedirà l’inici del període executiu.
Valor en lloc de valor real en el *ISD i en el *ITP
Aquests dos impostos són molt importants quan intervenen particulars en les operacions. En ells, es necessita fer una valoració per a calcular la base imposable i, a partir d’ella, la quota d’impost.

Fins ara, la jurisprudència havia establert que, quan hi hagi un mercat per als béns que es transmeten, el valor real és el de mercat. A més, ha qüestionat altres mètodes de valoració, com els d’immobles basats en valors cadastrals. Amb la reforma, el valor de mercat s’entén com el preu més probable pel qual podria vendre’s, entre parts independents, un bé lliure de càrregues.

Després de l’aprovació de la Llei de Lluita contra el Frau Fiscal el passat 30 de juny, les noves regles en la lluita contra aquest entren en vigor des de l’11 d’octubre de 2021.

Amnisties fiscals
La Llei General Tributària prohibeix ara futures amnisties fiscals que impliquin una disminució de la quantia del deute tributari. Això va d’acord amb la sentència del Tribunal Constitucional 73/2017.

No obstant això, cal tenir en compte que l’important serà l’opinió del Tribunal Constitucional. Davant possibles regularitzacions extraordinàries que puguin succeir, haurà d’analitzar, en el seu context, com afecten el deure de contribuir. A més, no oblidem que una llei posterior que s’aprovés derogaria l’última reforma.

Interessos de demora en devolucions d’ingressos indeguts
Després de sis mesos sense cobrar la devolució, es té dret a cobrar interessos de demora. Amb la reforma, s’explicita que per a comptar aquests sis mesos no es tenen en compte les dilacions no imputables a l’Administració.

La llista de morosos
S’introdueixen unes certes novetats en la llista de morosos:

L’import per a ser inclòs en la llista queda en 600.000 euros.
S’inclou expressament en el llistat als responsables solidaris.
S’aclareix que no es pot allargar el termini per a entrar en la llista amb sol·licituds d’ajornament o fraccionament presentades dins del període voluntari.
Podrà evitar-se entrar en la llista pagant abans de la finalització del termini per a efectuar al·legacions.
En resum, la Llei contra el Frau Fiscal és una nova reforma fiscal que afecta molts aspectes. Els més quotidians són les noves limitacions en l’ús d’efectiu i els requeriments per a les solucions de gestió. Per això, no dubtis a consultar amb el teu proveïdor de programari habitual per a garantir que la teva solució complirà correctament amb aquest nou reglament.

Deja un comentario